Sunday, November 20, 2011

Kegagalan Tun Abdul Razak : Menjatuhkan Nilai Ringgit

Kegagalan Tun Abdul Razak : Menjatuhkan Nilai Ringgit:
Sama Nilai
Sejak kurun ke-16, nilai matawang di Malaysia, Singapura dan Brunei kekal sama.

Ringgit
Mengikut sejarah, ia matawang ketiga-tiga negara tersebut disebut ringgit. Perkataan ringgit diambil dari perkataan jagged.


Jika dirujuk pada Kamus Dewan, ringgit bererti bergerigi. Wang ketika itu ialah syiling perak kerajaan Sepanyol yang bergerigi (ringgit) digunakan dengan meluas ketika pemerintahan kolonial Portugis di Melaka iaitu pada kurun ke-16.

Siapa Jajah Siapa Pada Kurun ke-16
Malaysia - Portugis
Singapura - Portugis
Brunei - Sepanyol

Umum tahu bahawa Filipina juga jatuh pada tangan Sepanyol. Malah nama raja Sepanyol (Raja Felipe) juga tertera pada nama Filipina. Jadi tidak hairanlah Brunei juga jatuh ke tangan Sepanyol. Kita juga sering dengar orang-orang Moro dari Selatan Filipina sudah membanjiri Sabah. Di situ juga tergambar dari segi geografi, bertapa senangnya untuk masuk ke kepulauan Borneo dari Filipina.

Sepanyol & Portugis Berpakat?

Jawapannya ada pada peta di atas.

Ringgit Sekarang?
Sekian lama kita boleh membeli belah di Singapura dan Brunei dengan duit ringgit, tanpa perlu tukar langsung, tanggal 1973, Malaysia telah tarik diri daripada Perjanjian Tukar Menukar Matawang. Manakala Singapura dan Brunei masih kekal dengan perjanjian tersebut. Sebagai buktinya, anda boleh bawa duit Singapura dan pergi ke Brunei untuk berbelanja. Tiada pertukaran perlu dilakukan.

Nampak tak persamaan ini?

Angkara Siapa?
Malapetaka ini telah terjadi pada 1973. Anda kini perlu berbelanja lebih jika anda ke Singapura atau Brunei akibat pemerintahan yang lemah oleh PM Malaysia pada 1973 iaitulah bapa Najib, Tun Abdul Razak. Gelaran Tun itu patut dibuang. Dia tak layak untuk kita agung-agungkan sama sepertinya hal dengan Tun Tan Siew Sin yang merupakan Menteri Kewangan Malaysia pada tahun 1973.

Tun Abdul Razak

Tun Tan Siew Sin

Pendek kata kegagalan besar pada 1973 yang dialami kita semua ialah akibat Barisan Nasional yang diwujudkan pada 1973 dan memerintah pada tahun 1973.

Sebab Tarik Diri?
Mengapa tarik diri daripada Perjanjian Tukar Menukar Matawang? Bukankah ini akan menyusahkan rakyat? Diperingkat pemimpin takkan terasa susahnya. Pemimpin bergaji besar. Percayalah apabila matawang kita kecil, kita akan dihimpit berkali ganda oleh negara yang bermatawang besar. Semua benda jadi mahal.

Warga Johor ke Singapura. Inilah pemandangan luarbiasa di jambatan sana.

Sekali gus menjadikan rakyat Malaysia hamba kepada negara yang bermatawang besar. Sudah tiba masanya kita gulingkan Barisan Nasional!

sumber: hanief.blogspot.com

No comments:

Post a Comment