Wednesday, February 9, 2011

Hidup Rakyat Marhaen Makin Tersepit


Membaca kenyataan Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali berhubung peningkatan hutang isu rumah sememangnya amat dinanti-nantikan bagi menyuarakan rintihan kebanyakan masyarat marhaen di Malaysia.
Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali

Beliau menyatakan beberapa fakta yang menarik untuk dikongsi bersama:-

[2/3] 
"Dianggarkan dua per tiga gaji rakyat, khususnya yang berpendapatan rendah dan keluarga muda digunakan untuk membayar hutang rumah dan kereta, justeru baki untuk perbelanjaan makanan, pakaian dan pendidikan menjadi terlalu kecil."

komen kami rakyat marhaen: YA YA, kami setuju...bagi mereka yang tidak berhutang rumah, mereka menyewa rumah...ianya termasuk juga antara perbelanjaan kosisten setiap bulan..

Cukai di mana-mana

Pembelian kereta: 3 cukai sedia menanti iaitu cukai import, cukai eksais dan cukai jualan.Contoh:-

"...Kereta di bawah 1,500cc akan dikenakan sekurang-kurangnya 70 peratus cukai jika dipasang di Malaysia, iaitu 60 peratus untuk cukai eksais dan 10 peratus untuk cukai jualan, manakala cukai 100 peratus untuk kereta import, iaitu 30 peratus cukai import, 60 peratus cukai eksais dan 10 peratus cukai jualan. Ini bermakna bagi setiap kereta paling kecil dijual pada harga RM40,000, sebanyak RM16,500 cukai dibayar kepada kerajaan..."

komen kami rakyat marhaen: huhu..ini belum masuk cukai 6% perkhidmatan, cukai pintu, cukai tanah, cukai pendapatan...huhu


Hutang Sana Hutang Sini

"Pada akhir November 2010, hutang isi rumah negara sudah mencecah RM557 bilion, bersamaan dengan 74 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK). Daripada hutang berjumlah RM557 bilion ini, RM118 bilion adalah pinjaman kereta, RM22 bilion pinjaman peribadi dan RM225 bilion pinjaman perumahan. Jumlah hutang kad kredit yang ditanggung rakyat adalah tinggi, dianggarkan RM200 bilion, menunjukkan rakyat menggunakan kad kredit untuk menanggung perbelanjaan harian."

komen kami rakyat marhaen: haha..apabila kuasa membeli kurang, rakyat akan mencari alternatif lain untuk membeli, bukan untuk mengelak membeli...

Kemudian, apa penyelesaiannya?


"Beberapa siri rundingan dengan kumpulan pengguna dan pakar untuk mencari dasar bagi menghapus dan menyelesaikan masalah yang semakin menekan rakyat pada hari ini"

komen kami rakyat marhaen: OOO..maka besarlah harapan rakyat, agar solusi yang diberi benar-benar praktikal dan merangkumi rakyat terbanyak; bukan sekadar segelintir pihak sahaja.

No comments:

Post a Comment